Webmap 3 – Unreal Engine

Voor de derde webmapping techniek heb ik gekozen om unreal engine te gebruiken. Mijn doel is om erachter te komen wat mogelijk is met deze techniek en hoe dit gebruikt kan worden op webmaps te kunnen maken. Ik heb nog niet veel ervaring in Unreal Engine en wil daarom stel ik als doel om de plugin in te laden en te gebruiken.

Wat is Unreal Engine
Unreal Engine is een game engine die bekend staat om zijn verbluffende graphics en geacvanceerde videogame ervaringen. De kracht van Unreal Engine kan nu ook worden toegepast op geo en het maken van webmaps!

ArcGIS Maps SDK
ArcGIS Maps SDK is de perfecte brug tussen Unreal Engine en ArcGIS.
De ArcGIS Maps SDK is een plugin die Unreal Engine integreert met ArcGIS. Met deze plugin kunnen is het mogelijk om 3D-kaarten en -scènes, spellen of zelfs digital twins te creëren met behulp van ArcGIS-data.

Waar het gebruikt voor kan worden:

  • Realistische 3D-omgevingen te creëren. Deze kunnen verijkt worden door echte data toe te voegen om applicaties, viewers en mogelijk zelfs digital twins te maken. Door gebruik te maken van Unreal Engine kunnen geavanceerde menu’s en systemen ontwikkeld worden om deze omgeving goed te ondersteunen.
  • 3D-modellen te integreren. Door 3D modellen toe te voegen tot de basemap in Unreal Engine kunnen visueel antrekkelijke simulaties en scene’s gemaakt worden. Hierbij de kaart met satelietbeelden en terrein van de gehele wereld als speelveld.
  • AR- en VR-applicaties te maken Via Unreal Engine kunnen ook AR- en VR applicaties gemaakt worden. Combineer dit met de ArcGIS plugin en dan kun je een applicatie bouwen die data in VR kan tonen.
  • Offline kaarten en data te gebruiken. Via Unreal Engine zijn ook applicaties te maken die offline, dus zonder internet gebruikt kunnen worden. Dit kan erg nuttig zijn voor specifieke scenario’s waarbij je zonder internet toch toegang wil hebben tot een specifiek gebied, en dit te vereiken met functionaliteiten gemaakt in Unreal.
  • Dit zijn maar een paar van de mogelijkheden met Unreal Engine is extreem veel mogelijk op het gebied van applicaties, digital twins, visualisaties, webmaps en andere ervaringen.

Process
De plugin moest gedownload worden van de ArcGIS website waarna je deze handmatig in je plugin folder moest plaatsen. Wanneer je dan in een Unreal Engine project zit activeer je de ArcGIS plugin en dan zou het moeten werken.

Echter was de plugin alleen beschikbaar voor een oudere versie van Unreal Engine waardoor ik eerst deze versie van de engine moest downloaden. Dit is echter wel tamelijk vervelend door de grootte van 60GB die aan downloads nodig zijn.

De installatie is een vrij ingewikkeld proces maar met de hulp van tutorials en de uitgebreide documentatie van ArcGIS zelf is het met wat tijd redelijk te doen.

Eenmaal in Unreal Engine is belangrijk dat je het level waarin je werkt de optie ‘Enable Large Worlds’ aangezet is anders kan de ArcGIS kaart niet laden.

Als je de plugin activeert moet Unreal Engine nog eenmaal opnieuw opstarten en als je dan tussen de verschillende modusen kijkt waar veel te vinden is zoals: Landschappen, Foliage painting, Modelleren van objecten etc. is nu ook de ArcGIS Maps SDK Mode te vinden.

Deze modus bevat alle functionaliteiten van de plugin, echter is dit door de gebruiker zelf uit te breiden door de visual scripting taal van Unreal Engine of de codeertaal C++.

Als de modus eenmaal geactiveerd is zijn er een aantal opties hieronder te zien op de afbeelding:

Op de Map optie kun je het type kaart kiezen waarbij je selecteerd of je een meer wereldwijde scene wilt of iets lokalers. Ook selecteer je hier de coördinaat waar de kaart start.

In het Basemap menu zijn meerdere basemaps te vinden zoals te zien op de afbeelding hieronder.
Het bevat dezelfde basemaps als die ArcGIS online gebruikt.

De elevation modus zorgt ervoor dat 3D terrein geactiveerd wordt ook kun je hier eigen heightmaps importeren.

Bij de layer optie zijn lagen toe te voegen uit onder andere ArcGIS online dit is soortgelijk aan veel andere gis applicaties.

Bij de Auth optie moet je de API key van developers.arcgis.com halen waar in te loggen is met een ArcGIS online account. Echter is het ook mogelijk dit zonder ArcGIS online account te doen maar met een gratis ArcGIS developers account.

De camera optie laat je de camera over de gehele kaart bewegen, coördinaten instellen, pitch, bearing, hoogte en spatial refrence.

Als je de kaart inlaad is je frame echter in het begin zwart. Om dit te fixen moet je een directional light en een skylight in je scene toevoegen. Door al deze stappen uit te voeren heb ik nu een Unreal Engine project met de gehele aardbol. Echter op detail is de kaart niet goed en moet je specifiekere sattelietbeelden downloaden aan de hand van je API key.

De plugin voegt drie onderdelen toe aan je project: ArcGISMapActor, ArcGISMapView en de ArcGISPawn. De eerste twee zijn nodig om de kaart in te laden echter is de ArcGISPawn wel interresant. Dit is een camera in Unreal Engine te besturen onder andere door de eerder vermelde camera optie.

Conclusie

Na het voltooien van de voorgaande stappen heb je aan de hand van de plugin in Unreal Engine een simulatie van de gehele aarde. Dit is erg krachtig omdat door het bestaan van deze plugin gemakkelijk grote gebieden van de aarde in Unreal Engine te visualiseren zijn.

Dit kan ook voor steden gebruikt worden en dienen als een framework voor digital twins. Het programma is erg krachtig en kan gekoppeld met een goede computer gehele steden inladen en dit ook tegelijk visueel aantrekklijk visualiseerd.

Ik vindt dit een erg interresante webmapping techniek en wil zeker in de toekomst ontdekken wat ik hiermee kan maken en proberen een daadwerkelijk product te maken in Unreal Engine.

Hieronder zijn is nog twee interresante video’s te vinden van ArcGIS zelf waarin ze binnen een minuut de kracht van de plugin uitleggen:

Scroll naar boven